18 Aralık 2012 Salı

Rusçada çok kullanılan идти ve ходить fiilleri vardır. Bu iki fiilin anlamları aynıdır ve gitmek/gelmek anlamlarına gelir. Ama iki fiilin çekimleri ve kullanıldıkları yerler farklıdır.

идти bir kerelik yani nakit bir fiildir,
ходить süreklilik olan taksitli bir fiildir.
Bunlardan sadece ходить буду ile kullanılır. Bunu dikkat etmemiz gerekmektedir.

идти fiilini günlük yaptığımız durumlarda kullanırız ve şimdiki zamanda kullanırız. Ayrıca bu fiili куда и откуда soruların cevaplarında kullanırız. куда(Nereye) ve откуда(Nereden) anlamına gelir.
куда sorusu ile в-на-к edatları kullanılır. откуда sorusu ile из-от edatları kullanılır. 

Şimdiki zamanda kullanılan идти fiilinin çekimleri şöyledir.

я иду
ты идёшь
он идёт
она идёт
мы идём
вы идёте
они идут

в-на edatlarından sonra -i hali kullanılır.
к edatından sonra ise -e hali kullanılır.
из-от edatlarından sonra ise -in hali kullanılır.

Ben sınıfa gidiyorum. я иду в сласс
Ben arkadaşıma gidiyorum. я иду к другу
Ben okula gidiyorum. я иду в школу
Ben mağazaya gidiyorum. я иду в магазин
Ben kız kardeşime gidiyorum. я иду к сестре
Ben erkek kardeşime gidiyorum. я иду к брату
Ben babaanneme gidiyorum. я иду к бабушке
Ben dedeme gidiyorum. я иду к дедушке
Ben babaannnemden geliyorum. я иду от бабушки
Ben dedemden geliyorum. я иду от дедушки
Ben kız kardeşimden geliyorum. я иду от сестры
Ben erkek kardeşimden geliyorum.  я иду от брата



0 yorum:

Yorum Gönder